In gesprek met Marisa Monte
Een mooie opsomming om mee te beginnen: ze is een viervoudig Latin Grammy-winnares, ze heeft een prestigieuze TENCO-award voor songwriting op haar naam en een carrière van 30 jaar, waardoor ze de terechte titel van een van de greatest singers van Brazilië verkreeg. Laat het duidelijk wezen dat Marisa Monte een absolute superster is. Deze zomer passeert ze na ongeveer 15 lange jaren nog eens op Belgische bodem met haar gekende mùsica popular brasilieira.
Je nieuwste album, Portas, kwam uit in juli 2021. Je eerste soloplaat in tien jaar. En dan moest je nog door een pandemie ploeteren. Hoe was dat?
MARISA "Het was erg interessant. Ik wilde graag een album opnemen waarin je dat duidelijke livegevoel ervaarde van in een studio te zijn. Dus ik wilde gewoon samen/apart spelen en dat opnemen. Een erg traditionele productie dus, je kunt het bijna vintage noemen (lacht). Maar door de pandemie moesten we natuurlijk alle plannen omgooien. We deden uiteindelijk alles via Zoom: opnames met een orkest in Lissabon, met Jorge Drexler in Madrid, we mixten in Madrid, L.A. en New York... Dat lukte allemaal wonderwel. Zo kwamen we tot een soort hybride, virtuele plaat. Ik vind dat het resultaat uiteindelijk erg warm klinkt. Je voelt het samenspel, de muzikale dialoog. Maar ook de intensiteit, dynamiek en ontlading in de nummers. Want muziek is een taal en een collectieve kunstvorm. Uiteindelijk is het dus dankzij technologie dat ik een plaat kon maken met meer internationale samenwerkingen, zonder Rio nog maar te verlaten. Het hele proces was geweldig, maar ook absoluut uitdagend. Maar hindernissen zorgen ervoor dat we kunnen groeien als mens. Het was leuk om ze te overwinnen. We hebben veel deuren geopend naar nieuwe mogelijkheden."
Dat openen van deuren, daar verwijs je ook naar met Portas?
MARISA "Inderdaad. De titel werkt heel symbolisch en verwijst naar transformatie, veranderingen, maar ook naar keuzes. Naar deuren die naar buiten leiden, maar eveneens over innerlijke deuren. Ik denk dat muziek mensen helpt om naar binnen te kijken en die deuren - en dus belangrijke en soms onbewuste delen van jezelf - te ontdekken. Muziek bracht mij altijd soelaas in moeilijke tijden. Met Portas wilde ik mensen iets geven dat hoop of een soort van existentieel onderdak biedt. Op de plaat hoor je verwijzingen naar de wind: dat gaat over intuïtie, het laten stromen van wat is. Daarnaast wilde ik vooral iets positief brengen met het album. Naast de moeilijke tijden die pandemie met zich meebracht, gaan we in Brazilië ook politiek door donkere tijden. Er heerst veel polarisatie. Ik wilde hoop bieden, niet nog meer droefheid. Want ik ben er zeker van dat de dingen alleen maar beter zullen worden. Ook al lijkt het aan de oppervlakte vrij turbulent. Evolutie verloopt altijd in zigzag."
Hoe zie jij je eigen evolutie als artieste, die toch al enkele decennia bezig is?
MARISA "Mijn evolutie liep evengoed niet-linear. Het verspreidde zich eerder naar de zijkanten. Ik begon als zangeres, waar ik gewoon thuis of voor mijn vrienden zong. Daarna begon ik eigen composities te maken en op te nemen, die werden heel belangrijk in mijn werk. Toen vroegen anderen me muziek te schrijven en producete ik voor hen en mezelf. Ik ontdekte op verschillende manieren met muziek bezig te zijn. Daar was ik altijd in geïnteresseerd. Dat zorgde er ook voor dat ik intussen erkend ben voor wat ik doe. Ik bescherm mijn eigenheid door op m'n eigen label uit te brengen en zo dus ook mijn onafhankelijkheid als artieste - ik behoud nog steeds de rechten op mijn masters. In dat opzicht ben ik een voorbeeld voor andere artiesten, zowel voor de nieuwe als de oudere generatie. Ik doe de dingen op mijn manier, het is de enige juiste manier. Het is belangrijk steeds alles met je hart te doen. En blijf nieuwsgierig: interesting people are always more interesting. Zeker als vrouw is dat nog belangrijker. De muziekindustrie is en blijft enorm door mannen gedomineerd. Je vindt ze terug in alle lagen. Ik was doorheen de jaren als een partner voor deze mannen, maar ook een leider. Op een heel vrouwelijke manier, zeer samenwerkend en begripvol."
En blijf nieuwsgierig: interesting people are always more interesting. Zeker als vrouw is dat nog belangrijker. De muziekindustrie is en blijft enorm door mannen gedomineerd.
Omdat je je eigen stempel drukt op alles, moet je ook met dat alles tegelijk bezig zijn. Verloopt iedere fase even vlot?
MARISA "Ik houd echt van het creatieve proces. Van begin tot eind. Gelukkig heb ik een geweldige groep mensen die me in alles bijstaan. Zowel qua muziek als visuals, enzovoort. Maar het is wel mijn plicht hen te geven wat ze nodig hebben. Een basis te verschaffen. Ze vertellen mij hun ideeën en ik moet hen zeggen hoe ik het zie of wil. Ik moet deze geweldige mensen voeden met info, keuzes en alles wat ze nodig hebben om te kunnen werken. Voor mij is het een luxe om te kunnen samenwerken met al die fantastische muzikanten en om dit muzikale weefsel te hebben waarin ik kan knippen, kneden, veranderen... Het is een waar privilege om aan deze muzikanten te vragen iets uit te proberen en te experimenteren."
Is het mogelijk om na al die jaren nog twijfels te hebben? Word je bijvoorbeeld nerveus om terug op het podium te staan met een nieuwe plaat, én na een pandemie?
MARISA "Nerveus word ik niet echt. Het is vooral heel ontroerend om de mensen weer te zien en contact met ze te maken. De meesten gaan voor het eerst sinds de pandemie naar een concert. We hebben dat echt nodig, om samen te komen en kunst te ervaren. Ik ging recent naar mijn eerste concert als publiek en het voelde goed dat dingen weer normaal zijn. En dat we nog leven (lacht). We made it! Het is een opluchting om eindelijk terug het podium op te kunnen."
Het is vooral heel ontroerend om de mensen weer te zien en contact met ze te maken. (...) We hebben dat echt nodig, om samen te komen en kunst te ervaren.
Hoe blij ben je nog eens naar België te komen? Het is alweer een tijdje geleden.
MARISA "Ik ben heel blij om terug naar Antwerpen te komen. En dan nog op zo'n mooie en magische locatie als OLT Rivierenhof. Ik zie op social media dat de fans heel enthousiast zijn dat we nog eens in het land zijn. Ik kijk ernaar uit om iedereen daar te zien, ook wie ons of de Braziliaanse muziek nog niet kent. Ik denk dat het een mooi en ontroerend optreden wordt, voor iedereen."
Wij tellen alvast af. Bedankt!
Marisa Monte speelt op 21.06 in OLT Rivierenhof. Reserveer hieronder je tickets.
Credits:
Foto's - Alfredo Alvas & Leo Aversa
Tekst - Ellen Van Hoegaerden
Bestel hier je tickets voor de show van Marisa Monte op 21.06 in OLT Rivierenhof