Je kent 'm als de persoon die je jouw Arenberg- en OLT-nieuwsbrieven stuurt. Als de man die den online  analyseert, beheert en er adverteert. Hij bedenkt onze campagnes en branding. Hij zet z'n schouders onder onze strafste projecten en festivals. Hij heet Adriaan Delsaerdt, is onze Online Marketeer, en kwam tien jaar geleden Arenberg en OLT Rivierenhof binnengewaaid als vrijwilliger. En nu waait hij buiten. Richting Trix, als Coördinator Communicatie. Maar voor het zover is, maken we eerst tijd voor een goeie babbel over wat was én wat komt.

Beginnen bij 't begin. Hoe ben je hier terecht gekomen?

ADRIAAN: "In 2014 zocht ik een studentenjob, liefst in de cultuursector. Ik had Arenberg gemaild of ze nog iemand zochten, maar het seizoen zat er net op. In OLT Rivierenhof zochten ze nog wel mensen. Die zomer ben ik daar begonnen, ik deed publieksonthaal en aan de avondkassa de guestlists. Toen na de zomer Arenberg terug open ging voor seizoen 2014 - 2015, ben ik daar verder blijven werken.

Ik voelde al snel een grote interesse in en liefde voor Arenberg en voelde me er meteen heel goed. Ik werkte in een leuke sfeer, met leuke mensen. Ik zocht ook dingen over Arenberg op, ik wilde de geschiedenis van dat huis kennen. Ik herinner me ook dat ik er tegen vrienden heel vaak over praatte.

Daar is mijn liefde voor de podiumkunsten aangewakkerd. Ik ging al vaak naar concerten, maar Arenberg programmeerde heel veel muziek in de BLACKBOX. Ik dacht meteen: 'Dit is eigenlijk wel kei cool'. Drie seizoenen lang heb ik als vrijwilliger voor Arenberg en OLT Rivierenhof gewerkt."

Om daarna meteen als vaste medewerker aan de slag te gaan.

ADRIAAN: "Inderdaad! In 2017 studeerde ik af. Ik stond in de supermarkt en kreeg telefoon Sylvie Svanberg: 'Ja, Adriaan, we willen je graag een job aanbieden'. Ik stond letterlijk tussen de groenten en het fruit. Daar werd beslist dat ik aan de slag ging bij Arenberg als halftijds onthaal- en ticketingmedewerker en halftijds communicatiemedewerker.

In juni 2017, ik was dus nog niet helemaal afgestudeerd, ging ik vast in dienst. Op woensdag en vrijdag zat ik met Mieke Verbijlen aan de ticketbalies van Arenberg en OLT Rivierenhof. Vanaf augustus deed ik daar communicatie bij, samen met Kim Geerdens.

Tot 2019 heb ik die twee jobs gecombineerd, om daarna volledig op communicatie te werken."

Ik stond letterlijk tussen de groenten en het fruit. Daar werd beslist dat ik aan de slag ging bij Arenberg.

— Adriaan Delsaerdt

Hoe heb je Arenberg en 't OLT doorheen de jaren zien veranderen?

ADRIAAN: "Toen ik begon, werkten we als communicatieteam veel meer ad hoc. 't Was eerder van 'we zien wel', doordat we met te weinig volk waren en achter de feiten aan moesten hollen. Ondertussen is er veel meer structuur in de job gekomen, ook omdat de interne organisatie hard is veranderd.

Dat hangt natuurlijk ook samen met de tijd. Online advertising bestond al wel in 2017, maar had nog niet de impact en het belang van vandaag. Er lag toen nog een harde nadruk op print. Ondertussen hebben we al vier jaar geen brochures meer gedrukt, alles staat online. Geen idee of dat trouwens énkel een positieve evolutie is. Waarschijnlijk deels wel, deels niet.

Maar de grootste veranderingen, zeker voor het OLT, zijn er na de coronacrisis gekomen. Je kan echt wel spreken van een voor en een na. Mensen hun koopgedrag is veranderd en ze zien meer evidenties waar die er vroeger niet waren. Tijdens die hele coronaperiode werden tickets makkelijker terugbetaald en konden shows makkelijker geannuleerd worden. Dat zijn dingen die vroeger zelden voorkwamen, maar nu toch vaker als een optie lijken beschouwd te worden."

Die coronacrisis was geen pretje. Blik je ook terug op hoogtepunten?

ADRIAAN: "Diezelfde coronaperiode! Het is super cool wat we toen gedaan hebben, tijdens die eerste coronazomer. Met vier huizen - De Klap, De Studio, Trix en Arenberg & OLT Rivierenhof - zijn we een heel breed aanbod aan concerten en voorstellingen blijven organiseren (Take Care, red.) op een moment dat dit eigenlijk bijna onmogelijk leek. Artiesten, crew, publiek... we zaten allemaal in dezelfde crazy situatie. En toch slaagden we erin om het publiek een beetje ontsnapping én voeling met de realiteit te blijven bieden. Wat toen compleet ontbrak.

En oké, Take Care was met mondmaskers en social distance, maar het is wel blijven doorgaan. Dat vind ik cool.

De groei die we als team in Arenberg en OLT Rivierenhof hebben gerealiseerd ná de pandemie is ook heel schoon. We boeken cijfers die beter zijn dan voor de crisis.

Het is straf hoe we dat allemaal samen hebben gedaan en er voor zijn blijven gaan. Iedereen had nog de drive om het verschil te maken en de merken te laten evolueren."

Adriaan over de coronaperiode: "Artiesten, crew, publiek... we zaten allemaal in dezelfde crazy situatie. En toch slaagden we erin om het publiek een beetje ontsnapping én voeling met de realiteit te blijven bieden."

Over evolueren gesproken, hoe ben je zelf geëvolueerd?

ADRIAAN: "Mijn eigen evolutie is ook iets, ja.

Als je begint wanneer je afstudeert, weet je eigenlijk niets. Ik had een idee van wat ik wilde, maar dat beeld is zo hard veranderd. Ik mis ook een stuk verwondering, wat ik tien jaar geleden nog meer had. Heel veel was nieuw en magisch. De eerste keer naar de VRT, of naar Eurosonic, artiesten ontmoeten in de backstage... Dat was allemaal heel verwonderlijk. Het klinkt stom om te zeggen, maar je went snel aan zo'n dingen. Omdat die er natuurlijk vaak zijn.

Wat ik ook hard besef, is dat zo veel dingen mogen doen en met zo veel mensen mogen samenwerken, een persoonlijke verrijking is. Zoals die keer dat we de online editie van Mad Goat Comedy Festival organiseerden tijdens de lockdown. Toen hebben jij en ik ons bureau omgebouwd tot een mini studio. Dat was gieren! Op zo'n manier samen leuke dingen doen, is een unieke ervaring.

Ik heb ook de hele sector leren kennen in Arenberg. Ik heb hier zó veel geleerd. Dat heb ik te danken aan Kim Geerdens die mij overal in meenam. En Jana Tricot, Dennis Van Poucke, Eric Smout... Dat zijn mensen waardoor je een idee krijgt van hoe alles werkt en die je kansen geven. Aan die kansen heb ik mijn evolutie te danken. Ik besef dat dat een heel mooi privilege is. Ik mag mijn twee pollekes  kussen dat ik al die dingen heb mogen doen."

Maar je hebt toch ook kansen gekregen door de manier waarop je werkt?

ADRIAAN: "Ja, ik heb altijd wel hard gewerkt, ben er altijd vol voor gegaan. Dat geldt voor veel mensen binnen de organisatie. Dit is nu eenmaal een sector waarin je met veel liefde voor het vak moet staan. Anders werk je geen drie avonden per week in Arenberg. Of klop je in 't OLT niet die zotte uren in de zomer, wanneer iedereen anders vakantie heeft. Daar moet je veel van jezelf voor geven.

Maar sowieso is alles altijd een samenkomst van meerdere zaken. Van hard werken én van fijne connecties én van goed samenwerken. Daar haal je veel uit en 't creëert ook een situatie waarin je vol voor je job wilt gaan. Da's een ervaring die misschien niet iedereen in z'n job heeft. Ik ben blij dat ik die ervaring wél heb gehad."

Lijkt alsof je misschien wel iets gaat missen?

ADRIAAN: "Mijn liefde voor Arenberg en OLT Rivierenhof gaat er altijd zijn. Dit zijn twee speciale plekken die waanzinnig veel betekenen voor mij. Ik ben hier altijd graag geweest en dat gaat nooit veranderen.

De collega's ga ik uiteraard ook missen. De manier waarop we elkaar hebben leren kennen en kunnen samenwerken, voelt uniek. Het is ook geen typische 9-to-5 job geweest. Ik ben nooit komen werken met 't idee 'nu ga ik ze eens verdienen, zie'. Wel met het idee 'dit is het project waarop we ons volledig gaan smijten'. Als je zo samenwerkt, ontstaat er een band.

De brede programmatie van Arenberg heb ik ook altijd leuk gevonden. Je leert veel acts kennen die in eerste instantie misschien niet op je radar staan. Dat is het mooie aan wat een huis als Arenberg kan betekenen voor mensen: hen dingen leren kennen die ze voordien niet kenden, maar misschien wel leuk vinden. Voor mij waren dat theater en comedy - tegenover muziek minder mijn eerste go to's. Mad Goat is daar een goed voorbeeld van. Ik keek wel eens comedy op tv, maar door dat festival heb ik veel nationale en internationale artiesten leren kennen.

In 't OLT heb ik ook op zo veel shows gewerkt van bands en artiesten die nu tot mijn favorieten behoren,  maar daarvoor niet kende.

Ik heb nog al mijn ticketjes van de voorstellingen die ik als publiek heb bijgewoond. Omdat ik het speciaal vind die artiesten gezien te hebben en het gewoon graaf vind dat we op zoiets hebben gewerkt. Zoals PJ Harvey. Nu kan ik over 30 jaar zeggen: 'kijk eens naar wie ik ben gaan kijken'."

In 't OLT heb ik ook op zo veel shows gewerkt van bands en artiesten die nu tot mijn favorieten behoren,  maar daarvoor niet kende.

— Adriaan Delsaerdt

En naar wat kijk je uit bij Trix?

ADRIAAN: "Wat ik kei leuk vind, is dat ik met een heel open blik naar daar ga en alles opnieuw kan leren kennen. Ja, het gaat hard werken zijn. Maar na tien jaar op één plek te zitten, ken je alles erg goed. Da's een groot voordeel, maar door zo dicht op de dingen te zitten, mis je soms de schoonheid. Ik ben heel benieuwd om dat in Trix allemaal te herontdekken, nieuwe mensen en artiesten te leren kennen. En daar opnieuw persoonlijke groei te kunnen ervaren.

Er gebeurt ook heel veel in Trix. Op één dag spelen er zeer verschillende artiesten en bands. Je hebt de Werkplaats, waar jong talent een plek krijgt om te maken en leren. Alle workshops ook... Ik heb heel veel goesting om daar samen aan te bouwen, met een team dingen te bereiken.

Het is echt waanzin als je nadenkt over 't feit dat je voor zo'n huis mag werken.

— Adriaan Delsaerdt

Dat is sowieso waar ik - ook in deze job - altijd veel energie uit haal. Het feit dat we dingen samen doen, zeker in ons team. Iedereen heeft een eigen verdienste en aandeel, daar moet aandacht voor zijn, maar op het einde van de rit doe je het sámen, als huis. Ik heb zin om dat eens in een ander team te ervaren.

En de muziek, natuurlijk. Daar kijk ik naar uit. Het is maf om te zien wat er allemaal in Trix gepland staat. Dan denk ik: 'fok ja, dat zijn echt wel dingen waar ik écht naar luister'. En da's het leukste, deel uitmaken van het team rond een artiest of show of zaal, dat geldt ook voor Arenberg en OLT Rivierenhof. Het is echt waanzin als je nadenkt over 't feit dat je voor zo'n huis mag werken, waar altijd iets gebeurt.

Ik kijk terug op de afgelopen tien jaar alsof het er vijftig waren. Maar al die ervaringen op die korte tijd... Héél nice dat ik die kansen heb gekregen bij Arenberg en het OLT. En nu ook bij Trix."

Maar eerst vakantie?

ADRIAAN: "Eerst vakantie. Dat gaat ook wel goed zijn."

Geniet ervan! Héél veel succes bij Trix. Maar we gaan je missen, spring nog maar vaak genoeg binnen. Elke dag of zo.

 
Foto's © Mieke Verbijlen